Щастя, де ти живеш?
НЕСТАНДАРТНИЙ УРОК ІЗ УКРАЇНСЬКОЇ ЛІТЕРАТУРИ ДЛЯ 9 КЛАСУ
Мета: поглибити й систематизувати знання творчості Г.С. Сковороди; формувати й розвивати творче мислення, уяву, комунікативні навички, пам'ять, допитливість учнів; виховувати прагнення добра, справедливості, повагу до надбань минулих поколінь, національно- патріотичні почуття.
Обладнання: портрет Г. С. Сковороди, виставка його творів, ілюстрації до них, тексти, підручник.
Тип уроку: урок-дослідження.
На дошці — епігаф:
Щасливий той,
хто мав змогу знайти
щасливе життя.
Але щасливіший той,
хто вміє ним користуватись.
Г. С. Сковорода
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Перевірка домашнього завдання.
Складання асоціативного кола, пов'язаного з життєвим і творчим шляхом письменника.
Україна, XVIII ст.
Григорій Савич Сковорода
(1722-1794 pp.).
Родина
Мати — Пелагея Сковорода.
Батько — Сава Сковорода.
Родина належала до малоземельних, незаможних козаків.
Сковорода і музика
Григорій від природи мав чудовий голос і музичний хист. Вправно грав на сопілці, флейті, скрипці, гуслях, лірі, бандурі. Був солістом у церковному хорі. Одержав звання, регента (керівника хору). У Петербурзі написав кілька церковних пісень та світських романсів.
Творчість
- Збірка поезій «Сад божественних пісень».
- «Байки Харківські».
- Філософські твори (трактати, притчі).
4. Афоризми.
Освіта
- Початкову освіту здобув у місцевого дяка;
- навчався у Чорнуській церковнопарафіяльній школі;
- з 1738 р. навчався в Києво-Могилянській академії;
— у Петербурзі, перебуваючи при дворі, займається самоосвітою.
Праця
- З 1753 р. почав викладати поетику в Переяславському колегіумі;
- у 1754р. став домашнім учителем сина поміщика Степана Томари в с Коврай на Переяславщині;
- 1759-1764 pp.— викладав поетику, синтаксис і грецьку мову в Харківському колегіумі;
з 1769 р.— останні 25 років —мандрівний учитель.
ІІІ. Мотивація навчання школярів
Оголошення теми, мети і завдань уроку.
Учитель. Сьогодні у нас урок-дослідження, на якому ми, вивчаючи творчість Григорія Савича Сковороди, спробуємо дати відповідь на запитання:
— У чому полягає щастя людини?
Розібратися в цьому нам допоможуть експерти з питань філософії та літературознавства.
IV. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу
Учитель. Головними роздумами Г. Сковороди як творчої особистості були роздуми про щастя людини й шляхи його досягнення. Людина народжена для щастя, людина повинна бути щасливою. Але як цього досягнути? Григорій Сковорода певен, що це внутрішнє джерело спокою, яке треба постійно очищувати. Щастя, на думку філософа, не за морями, не в царських палатах, а в наших думках, в нашому серці, в любові.
1. Виразне читання уривку з «Алфавіту...» .
— У чому вихідна позиція філософа?
— До якого висновку підводить нас Г. Сковорода?
Довідка з теорії літератури.
Трактат — наукова праця, де докладно розглянуто якесь окреме питання чи проблему.
Притча — невелике оповідання, яке містить повчання в алегоричній формі.
Афоризм — коротке, лаконічне судження, яке в стислій формі містить глибоку думку.
Довідка з філософії
Філософія в перекладі з грецької мови означає «любов до мудрості».
Філософія — це наука про найбільш загальні закони розвитку природи, людства та мислення. Усталена система поглядів, міркувань тощо.
Щастя — поняття моральної свідомості, що позначає стан людини, який найбільше відповідає внутрішній задоволеності повнотою та осмисленістю життя, здійсненням свого людського призначення. Щастя є чуттєво-емоційною формою ідеалу.
2. Виразне читання поезії «Щастя, а де ти живеш?..» (Пісня 21-а).
Визначити тему поезії.
У цьому вірші двічі згадується слово «крин». Крин — це польова лілея. Намалювати лілею і на її пелюстках записати цитати з даної поезії, які стосуються слова «щастя». 
3. Виразне-читання уривка з «Розмови п'яти подорожніх про істинне щастя в житті».
Запитання до учнів:
- Що треба для того, щоб стати щасливим?
- Що визначає гідність людини? (Не гроші, а чесне життя)
- Поясніть вислів Г. Сковороди: «Людина — коваль свого життя».
Ситуативне завдання.
Уявіть, що ви берете участь у розмові п'яти подорожніх про істинне щастя в житті. Що таке істинне щастя, на вашу думку?
4. Учитель. У «Байках Харківських» значне місце посідає одне з важливих питань філософського вчення Сковороди —роздуми про людське щастя.
Щастя людини полягає не лише в природній праці, а й у щирій, безкорисливій дружбі.
Виразне читання байки «Собака і Вовк» (Байка 23).
- Що не спроможне утвердити дружбу? (Рід, чин, багатство)
- Що символізують поняття «собака» і «вовк»?
(Собака — вірність, вовк—хитрість, заздрісність та підлабузництво.)
Виразне читання байки «Ворон і Чиж» (Байка 2).
— Чого вчить нас ця байка?
- Що символізують поняття «ворон» і «чиж»? (Ворон — тупість, чиж — скромність)
- Розшифруйте головоломку (читати слід через певний інтервал).

Відповідь: «Не за обличчя судіть, а за серце».
—Чи згодні ви з тим, що ці слова містять головну думку цієї байки?
Ситуативне завдання.
—Уявіть, що у вас відкрився дар — ви почали розуміти мову звірів
і птахів. Про що ви б хотіли у них дізнатися і чому?
V. Підсумок уроку
— Отже, давайте визначимо, що означає щастя в розумінні Григорія Савича Сковороди. Прослухайте афоризм.
Шукаємо щастя по країнах, століттях, а воно скрізь і завжди з нами; як риба в воді, так і ми в ньому, і воно біля нас шукає нас самих. Нема його ніде від того, що воно скрізь. Воно схоже до сонячного сяйва — відхили лише вхід у душу свою.
Завдання для учнів. Намалювати серце, сонце, і на промінцях сонця записати, зробивши висновок із прочитаних творів Г. Сковороди, що ж таке щастя.
Щастя в розумінні Г. Сковороди
- Це життя в красі і гармонії.
- В «сродній» праці», яка приносить радість.
- В соціальній і національній волі.
- В спорідненості душ і доброчесності (в любові), в любові до природи.
- У здоровій душі «щастя до маєтків не прив'язане».
- Щастя — основна категорія етики.
- В самовдосконаленні людини, в пізнанні своїх природних нахилів.
- У широкій, безкорисливій дружбі.
Учитель. Філософія Г. С. Сковороди мала практичне спрямування. Вона вчила людей жити щасливо. Щастя це досягалося завдяки моральному самовдосконаленню, душевному спокою. Улюблена справа — обов'язкова умова щастя.
Щастя, за Сковородою, і в любові до природи, бо, пізнаючи природу й себе в ній, людина переймається почуттями захоплення й радості від сприйняття прекрасного.
Щастя і в тому, щоб не бути бездіяльним, ніколи не переставати вчитися, цікавитись науками, любити їх. Не може бути повного щастя без любові до рідного краю.
Тож шукаймо щастя на своїй землі, а не за морями!
- Що допоміг вам з'ясувати сьогоднішній урок?
- Чи відкрили ви щось нове для себе, прочитавши твори Г. Сковороди?
Прочитати афоризми. Хрестоматія.
Вивчити 5 афоризмів напам'ять, вміти їх пояснити.