Тема: Ось тобі моя рука – стане справа враз легка
Мета: Сформувати і розширити поняття у дітей про партнерство, розтлумачити значення слова «партнер», визначити принципи ефективного партнерства, виробити в учнів почуття відповідальності у ставленні одне до одного, поглибити розуміння цінності партнерства, створити атмосферу довіри між учнями;
розвивати в учнів такі важливі моральні якості, як: доброзичливість, взаємопідтримка, взаємодопомога, толерантність, вірність, довіра;
виховувати ціннісне ставлення до себе і до партнерів
Обладнання: аркуші з надрукованими словами-характеристиками партнерства, тлумачні словники, картинки для гри «Знайди собі подібного, презентація, ватман з написом «принципи ефективного партнерства», малюнки-принципи партнерства, совочок, віничок, серветка, вазочка з квітами, аркуш кольорового картону, аркуш із зображенням троянди, ножиці, клей, аркуш паперу, 3 кольорові олівці, кружечки-жеребки, лавка-місток, ватман з намальованим містком, паперові дощечки.
Тип уроку: година спілкування
Форма проведення: ділова гра
Хід години спілкування:
І. Самовизначення та мотивація до діяльності
- Доброго дня, любі п’яті класи! Ми раді вас всіх вітати! Дуже приємно бачити вас усіх разом у чудовому настрої. Сьогодні у нас спільна година спілкування. Ми відразу помітили ваші світлі допитливі оченята. Вам, мабуть, цікаво про що йтиме мова на сьогоднішній годині спілкування? І щоб трохи привідкрити завісу нашої розмови і подарувати хороший настрій, пропонуємо поринути в чарівний і незвичайний світ дитинства
1. Уривки з мультфільмів « Чіп і Дейл» і «Бюро знахідок»
- Ви щойно переглянули мультфільми і побачили милих і давно відомих вам персонажів. Скажіть, будь-ласка, ким герої є один одному?
- Які в них стосунки?
- Що їх поєднує?
- Чого вони прагнуть?
- Ви дуже мудро і чітко охарактеризували героїв і їхні взаємини, підібравши влучні слова. Саме тому ми пропонуємо вам продовжити нашу розмову, погравши в цікаву гру «Словопад».
2. «Словопад»
- Перед вами аркуші паперу, на яких написано слова. Усі вони характеризують поняття, яке вам потрібно назвати. Подумайте, що б могло заховатися за цими характеристиками?
- Відповідь підкажуть перші літери цих слів, якщо ви їх розташуєте в правильному порядку.
П – підтримка, позитив
А – активність
Р – радість, робота
Т – турбота, терпіння
Н – надійність, наполегливий
Е – енергія, ефективність
Р – рука, разом
- Чудово! Завдяки своїй цілеспрямованій, кропіткій праці ми дійшли істини! Це дійсно слово «партнер».
4. Мозковий штурм « Партнер – це..»
- Тлумачення поняття «партнер», «партнерство»
- Діти, а як, на вашу думку, розтлумачити це слово? Поясніть його значення. Кого можна назвати партнером?
- Що для вас партнерство?
- Що поєднує людей, роблячи їх партнерами?
- «Заглянь в тлумачний словник»
- Гаразд, вашу думку ми з’ясували. А тепер заглянемо до тлумачних словників! Як же науковці-мовознавці пояснюють значення слів «партнер», «партнерство»?
- Тепер ми знаємо чітке, науково обґрунтоване визначення цих слів. І виходячи з цих знань, спробуймо підібрати подібні за значенням слова.
- Молодці, це дійсно може бути компаньйон, друг, товариш, спільник, прибічник, союзник, однодумець
- Як ви вважаєте, ці слова мають тотожне значення, чи все-таки чимось різняться!
- Давайте пересвідчимось, подивившись на екран. Саме таке пояснення дає тлумачний словник.
- Отже, який висновок можемо зробити?
- Отож ми спільними зусиллями з’ясували про що будемо говорити на сьогоднішній годині спілкування. Так, про партнерство!
- Тема нашого уроку звучить так: Ось тобі моя рука – стане справа враз легка.
5. «Знайди собі подібного»
- Давайте зараз подамо один одному руку, станемо в коло і пограємо в гру «Знайди собі подібного», аби яскравіше відчути себе партнерами.
- Для цього вам потрібно стати в коло і заплющити очі. ( Учитель прикріплює на спини учням малюнки – 4 сонечка, 4 хмарки, 4 місяці і 4, на перший погляд, різні малюнки – дерево, шишечка, грибочок, їжачок. Діти мають не розмовляючи знайти собі подібного за допомогою своїх однокласників. Об’єднається три групи, а четверо учнів лишаться по-одинці).
- От і сформувалися групи, в яких ви будете співпрацювати.
- Але ні! Не всі знайшли собі партнерів! Давайте подумаємо: кому легше працюватиметься – партнерам чи учням, які лишилися без пари?
- Як почувається та людина, яка лишається сама: без підтримки, допомоги, взаємовиручки?
- Дійсно, вона довше йтиме до мети, менше матиме ідей для її досягнення, не матиме опори і підтримки!
- Діти, скажіть, будь-ласка, партнери це обов’язково схожі за характером, віком, інтересами люди?
- Звісно, ні! Партнери мають доповнювати один одного, вносити ті риси, деталі, елементи, яких не вистачає, формуючи єдине ціле. Давайте ж подумаємо, чи можуть стати партнерами ваші однокласники, яким дістались нібито різні малюнки?
- От і сформувалася четверта група партнерів
- Скажіть, а для чого формуються партнерські стосунки? Навіщо люди стають партнерами?
- Дійсно, партнери мають спільну мету, якої прагнуть спільними зусиллями досягти.
- Хто може стати партнерами? А ви вважаєте себе партнерами? А яка у вас спільна мета?
- Хто ще у цьому залі є партнерами?
- Звичайно, це ми, ваші класні керівники. А нашою спільною метою є разом з вами з’ясувати, хто такі партнери, чим цінне партнерство і чого ми можемо досягти співпрацею.
6. «Принципи ефективного партнерства» (колаж)
- Оскільки ми зараз спробуємо себе в партнерській роботі, нам потрібно визначити певні принципи ефективного партнерства, аби наша робота була дієвою. (Діти отримують на кожен стіл заздалегідь заготовлені малюнки. За допомогою асоціативного мислення мають вгледіти в них необхідний принцип. І порадившись, назвати його та приклеїти малюнок на ватман, поряд записуючи сформульований принцип).
- Підтримка
- Турбота
- Надійність
- Терпіння
- Наполегливість
- Ефективність
- Співпраця
- Взаємодія
- Довіра
- Пунктуальність
- Тепер, знаючи як діяти ефективно, ви впевнено можете працювати разом, спираючись на принципи партнерства.
7. «Пункт прокату ідей»
- А зараз ви побуваєте в пункті прокату ідей. Адже кожен з вас отримає певний ресурс, інструмент, який необхідний для виконання конкретних дій, втілення творчих ідей. Після чого почуєте чотири різних завдання-ідеї, які зможете виконати лише в партнерстві з кимось. Ці ідеї ми дамо вам напрокат. А як знайти саме свого партнера, причому з необхідними ресурсами, які разом з вашим інструментом виконають поставлене завдання, ви зрозумієте, якщо будете уважними. Лише в співпраці і взаємодопомозі ви станете єдиним цілим і досягнете поставлених цілей!
Завдання 1. Оформте святково стіл
Завдання 2. Зробіть вітальну листівку
Завдання 3. Намалюйте вазу з квітами
Завдання 4. Заповніть пропуски в понятті
(Діти отримують совочок, віничок, серветку, вазочку з квітами; аркуш кольорового картону, аркуш із зображенням троянди, ножиці, клей; аркуш паперу, 3 кольорові олівці, словник, аркуш з визначенням, ручка)
- Отже, який висновок можна зробити?
- Вірно, ця гра доводить, що кожен з вас володіє якимось необхідним вмінням, наділений неповторною рисою характеру, прагненням діяти і перемагати. А якщо ви об’єднаєтесь, станете партнерами, - ваші ресурси віллються у важливу справу, яка принесе свої плоди.
8. Партнерські ігри
- Ви знаєте про те, що партнери мають повністю довіряти і покладатися один на одного, швидко знаходити спільну мову, вміти домовлятися. Зараз ви матимете нагоду проявити всі ці якості і простежити чи легко це.
- Для цього ми проведемо «яскраве жеребкування» (В бочечці лежать різнокольорові фігурки: 4 синіх кружечки, 4 червоних квадратики, 4 зелених трикутнички, 2 жовтих прямокутники, 2 рожевих овали. Діти витягують вподобану фігурку, не знаючи, що їх чекає).
- «Довірся мені» ( поводир)
- Першими свої партнерські якості проявлять жовті прямокутники, які зіграють в партнерську гру «Довірся мені». Один з вас буде поводирем, інший, із зав’язаними очима, має повністю довіритися і рухатися за партнером, будучи впевненим, що той не підведе!
- Наступна гра потребує вміння порозумітися в будь-якій ситуації і взаємодіяти. Проявлять свої партнерські якості 2 рожевих овали.
- Вам потрібно стати з різних боків містка і недомовляючись перейти його.
- Далі зіграємо в гру «Жива скульптура». Ця гра доводить, що партнери доповнюють один одного, вміють прислухатися і досягати мети. В цій грі стануть партнерами 4 синіх кружечки.
- Чудово! Завдяки чому вам вдавалося порозумітися, взаємодіяти, співпрацювати? Цим цінні для вас такі вміння?
9. «Місток партнерства»
- Людське життя, мов бурхлива річка – стрімко несе свої води вперед! А людина має твердо стояти на ногах, переходити з берега на берег, долаючи перешкоди, досягати чергової вершини. Так мудро побудоване людське життя, що перед нами завжди сяє нова мета. І все починається з того, що людина стоїть на березі і перед нею шумить ріка-життя, а мета, яку вона поставила перед собою видніється вдалині, на іншому березі. Щоб досягти свого, людина має вибудувати місток з ідей, прагнень, дій, але без підтримки вона не в змозі це швидко і ефективно здійснити. І шукає партнерів, однодумців – з’являються нові ідеї, кожен виконує свої функції, вкладає свої вміння і сили. Робота кипить, вибудовується місток – і ось вона, омріяна спільна ціль.
- Давайте й ми вибудуємо такий необхідний нам партнерський місток. Уявімо, що ми стоїмо на одному березі, а наша спільна мета майоріє на іншому. Ці береги розділяє глибока річка. Подумаймо, що б ми могли зробити, вкласти, чим поділилися б для її досягнення. Адже кожен з нас володіє особливими вміннями, наділений неповторними рисами, які дуже важливі для партнерського досягнення мети.
Свій вклад ви запишете на дощечках, які приклеїте на місточок. І так поступово, спільними зусиллями вибудуємо міст і, подавши один одному руку, досягнемо спільної мети. (Діти записують свій ресурс на символічній дощечці, озвучують його, приклеюють на намальований каркас містка, стають в ряд, подаючи один одному руки, зі словами: «Ось тобі моя рука», таким чином, останній може дотягнутися до напису «Спільна мета». Всі разом вигукують: «Стане справа враз легка».
- Дійсно, у партнерстві кожна справа стане легкою, а мета – досяжною!
|